Slik bruker du sosiale medier på jobben av Espen Grimmert

Vil du vite mer om hvordan det lønner seg å bruke sosiale medier i jobbsammenheng?

Dette er bok nummer to som vi leser over for vår serie om norske bøker om sosiale medier. Boken Slik bruker du sosiale medier på jobben er skrevet av Espen Grimmert som har langt fartstid innen digitale medier. Siden 1995 har han vært innom NHO, Scandinavia Online, Kvasir, Aftenposten og han jobber i dag i firmaet Iprospect. I 2015 ble han kåret til Norges beste sosiale medierådgiver, og etter å ha lest gjennom boka, kan vi konstatere at denne mannen vet hva han snakker om.

Skill mellom privat og jobb

9788245017441En ting er hvordan du ønsker bruke sosiale medier som privatperson, men ved å være bevisst på din bruk av sosiale medier som fagperson kan du oppnå veldig mye i jobbsammenheng. Denne boka gir deg en grundig gjennomgang av funksjoner i de forskjellige sosiale medier, som kan gjøre det lettere å skille mellom dine private interesser og dine profesjonelle.

Forfatteren har egne kapittel i boka om de forskjellige sosiale mediene, og hvordan du kan optimalisere bruken på hvert og ett av dem, for å få mest mulig ut av din tid på sosiale medier. Han har også egne kapittel som er dedikert til å få leseren til å forstå hvordan sosiale medier i Norge fungerer og hvordan sosiale medier kan gjøre deg mer effektiv. Men han poengterer også at det er nødvendig å «logge av» innimellom. Man skal ikke glemme å ta vare på seg selv.

Knytt nettverk

Gjennom bevisst bruk av sosiale medier kan du bygge opp et godt nettverk og det kan skaffe deg gode jobber etter hvert. Stadig flere arbeidsgivere leter etter sine nye ansatte gjennom sosiale medier og da spesielt i sine nettverk. Det gjelder også å knytte til seg de rette folkene, enten ved å følge dem, eller gjennom venneforespørsler. Men man skal være bevisst også her. Ikke vær en masekråke og bruk folkeskikk.

Du får også masse informasjon om hva du IKKE skal gjøre i sosiale medier, og hvordan det påvirker din profil i sosiale medier om du gjør det. Det eneste som egentlig mangler er litt mer informasjon om markedsføringsmulighetene i de sosiale mediene. Men ettersom Twitter og Instagram har begynt med dette nylig, og boka er gitt ut i 2015, var det kanskje ikke nok materiale for å skrive noe om dette, annet enn å presentere mulighetene som er i Facebook.

Godt oppslagsverk

Har man denne boka sammen med Nina Furu sin bok Fra triggerord til Hashtags er man godt rustet til å bruke sosiale medier i jobbsammenheng. Les dem gjerne fra perm til perm og sørg for at du bruker den informasjonen du finner. Men ikke glem at det stadig er oppdateringer på sosiale medier som det er verdt å få med seg!

terning5Boka er kort, konsis og det er brukt mange gode visuelle eksempel så det er lett å skjønne det forfatteren viser til. Boken er bygget opp på en oversiktelig måte, med fokus på de mest aktuelle sosiale medier. Det betyr ikke at han har glemt de som ikke er like populære. De er lagt til i et eget kapittel. Det er også et eget kapittel om hvordan du kan påvirke hva som viser om deg på Google.

Anmeldt av Jessica Ryan

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *