Markedsføring og kommunikasjon på nett av Nina Furu

Boka Markedsføring og kommunikasjon på nett er en god start om du tenker på å jobbe innenfor disse områdene.

Nina Furu har jobbet med markedsføring og kommunikasjon på nettet siden internett først kom. Hun har vært nettredaktør for mange portaler og nettmagasiner. I dag er hun rådgiver for mange av landets største nettsteder. Hun startet Nettredaktørskolen i 2003 og er i dag partner i Webgruppen som holder populære kurs i Oslo, på nett og etterhvert i Trondheim. Fagbøkene hennes brukes på norske høyskoler og av andre som holder kurs om sosiale medier og markedsføring. Vi har tidligere anmeldt boka Fra triggerord til hashtag.

Med internett og sosiale medier har markedsføring endret seg veldig. Man kan lettere komme i kontakt med kunder som vil ha nettopp de produkter eller tjenester man selger. Men hvordan kan man få til det på beste måten? Da må man legge en digital strategi. Men for å kunne gjøre nettopp dette må man vite hvilke verktøy man har å forholde seg til og hvordan man kan bruke dem for å oppnå best mulig resultat. Da er denne boka gull verdt.

Litt om innholdet

Kapittel 2 i boken gir deg en god introduksjon til hva digitale strategier er og hvilke områder de omfatter. Du finner informasjon om ting som innholdsmarkedsføring, inbound marketing, influencer marketing og lean marketing. I det neste kapittelet er fokus på den det handler om, nemlig leseren eller brukeren som man ønsker å nå. Her snakkes det om konseptutvikling og Push og pull. Så kommer et helt kapittel om det å ha et webside knyttet til forretningen. Hvordan kan du lage en god webside som fronter firmaet ditt på en god måte?

En ting man stort sett ikke kommer utenom når man skal jobbe med dette er tekst. Derfor er et kapittel i boken viet til nettopp hvordan man kan skrive bra for web, og de forskjellige typene tekster man kommer borti. Er det slik at du skal skrive tekst til landings sider, eller er det nyhetssaker du skal skrive? Her får du en god gjennomgang av de forskjellige typene tekster og hvordan du kan gjøre innholdet best mulig.

Du kommer ikke unna Google når du skal skrive en sånn bok som dette. Hvordan kan du bruke Google til å fremme din bedrift? Hvordan kan du selv kontrollere hvordan din bedrift fremstår på Google og ikke minst hvordan kan du sørge for at din bedrift kommer høyest opp i Google på relevante søkeord? Alt dette får du informasjon om i denne boka. Du får også masse informasjon om SEO, eller søkemotoroptimalisering som det heter.

Så var det sosiale medier da. Hvilke kanaler bør du bruke til å fremme din bedrifts produkter og tjenester? Her blir du bedre kjent med de forskjellige sosiale mediene og hvordan de best kan brukes i markedsføring. Hvordan skal du sette opp en Facebook side for din bedrift? Eller er det Instagram du bør søke deg inn mot? Hvordan kan du få folk til å engasjere seg i den kanalen som du velger? Boken avsluttes med et kapittel om E-post markedsføring og webanalyse.

Er boka nyttig?

Ja, det er den så absolutt. Kanskje du er i ferd med å starte en egen bedrift og vil gjøre den digitale markedsføringen selv. Eller kanskje du vurderer å begynne som digital rådgiver i et firma eller for deg selv. Denne boka har all den grunnleggende kunnskapen som trengs og mer til. Boka er logisk organisert og den er lett å finne frem i.

Språket er lettfattelig og alle nødvendige begreper er godt forklart og satt i sammenheng med hverandre. Det er en lettlest bok som også fungerer godt som et lite oppslagsverk. Jeg måtte selv ta boka i bruk da en kunde hadde noen spørsmål ettersom de vurderte å ta i bruk landing sider. Det var ikke noe problem å finne frem det jeg hadde behov for og det var lett å oversette kunnskapen til praksis.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *