Det er ikke lenge siden en venninne skulle begynne å jobbe med Digitale Medier og etterlyste bøker om emnet. Jeg tenkte med meg selv at det finner man bare i utlandet. Men etter å ha sjekket litt, skjønte jeg at vi har faktisk en god del spennende bøker om emnet også her i Norge!
Det er mange som er interessert i å jobbe med dette om dagen, og da er det greit med en liten oversikt over hvilke bøker man bør investere i og hvilke man bør unngå. En bok som definitivt står på lista over hva du bør investere i er Fra triggerord til Hashtag av Nina Furu.
Nina Furu har jobbet med digital kommunikasjon siden 1995 og har jobbet i store mediebedrifter som Det Nye, Bonytt og Foreldre og barn. Hun var også redaktør for Orkla sin portalsatsning på 90-tallet. I dag driver hun Nettredaktørskolen og er partner i Webgruppen. Men er hun dyktig på å få kunnskapen ned i bokform?
Nyttig praktisk!
Ja, uten tvil! Jeg pløyde igjennom boken på en dag, og lærte utrolig mye mens jeg leste. Boka er fra 2011 og kom ut med et 2.opplag i 2012, så den er jo litt gammel. Men grunnprinsippene og informasjonen som deles i boken er fremdeles gjeldende. Bak i boken finner du også en ordliste over utrykk som brukes når vi snakker om sosiale medier. Boka i seg selv har godt språk og den er oversiktlig. Hun går nøye inn i de forskjellige sosiale medier og deres funksjoner. Samtidig så kommer hun også med gode forslag til verktøy for de som skal jobbe med sosiale medier.
Forbrukeratferd og strategi
En annen ting som er veldig bra med denne boka er at man lærer om forbrukeratferd og hvordan forbruker påvirkes av forskjellige virkemiddel. Du lærer om hvordan forbrukeren oppfører seg i sosiale medier, og hvordan kommunikatoren sin rolle har endret seg de siste årene. Hun følger så opp med strategi basert på forbrukeratferden og endringer i denne.
Denne boka er et perfekt lite oppslagsverk som du alltid bør ha ved siden av deg når du jobber med digitale medier!