Snømannen

Har du sett Snømannen enda?

Det er premierehelga og jeg har selvfølgelig vært og  sett Snømannen, selv etter at den har fått et hav av dårlige anmeldelser. Hva kan jeg si? Jeg sier meg enig med Jakob Oftebro som sier så fint i VG at disse anmelderne måtte ha flydd veldig langt og klødd veldig i juletrusene sine, så de var sure på selve pressevisningen. Janteloven er virkelig høyst i live i filmNorge. Nåde de som tar på seg ambisiøse prosjekter som på toppen av det hele er knyttet til Hollywood. Joda, det har vært dårlige anmeldelser i utlandet også, men de har antageligvis juletruser som klør og skaper sure anmeldere der og.

Er det nordic noir?
Som du sikkert  har skjønt er jeg ikke enig med disse negative anmeldelsene som har kommet til nå. La meg fortelle hvorfor. Noen av de første scenene i filmen tar oss med til et værhardt Norge og en liten familie med en mor som gjør det hun kan for å overleve. Disse scenene setter tonen for filmen som preges av skandinavisk minimalisme og en god dose sosialrealisme, for det er faktisk også et bilde på klasseskillet her i Norge.

Så kommer det noen bilscener som virkelig er mesterlig filmet. Små detaljer som hvordan kameraet følger bilene gjennom svingene er så til de grader gjennomført og gir en fin flyt. Denne scenografien fortsetter gjennom hele filmen og landskapsbildene er rett og slett fantastisk flotte. Det meste er helt i tråd med det som er betraktet som nordic noir. Historien forteller fra en etterforskers ståsted og det er ikke et hav av dialog og språket er nakent og enkelt, selvfølgelig tilpasset de ulike miljøene som er i fokus til enhver tid. Man beveger seg i et moralsk og billedlig ødeland preget av dilemma og vanskelige valg.

Når det gjelder historien så er den ganske selvsagt for de som har lest boken. Jeg trodde ikke jeg hadde lest den, men husket den igjen når jeg så filmen. Har man lest boka så vet man jo selvfølgelig også hvem det er som står bak drapene og det gjør jo litt med spenningsnivået når du allerede har løsningen klart før filmen i det hele tatt har begynt. Har man ikke lest boka og kan se den helt uavhengig av boken, så får man helt klart mer spennende opplevelse.

Er det alt som er helt riktig i forhold til det krimtekniske? Nei, men det gir bare bilde av politiet som veldig lite kompetente. Dette er ikke sakprosa, dette er skjønnlitterært, dette er fiction, la oss ikke glemme det! Skal jeg plukke på noe med historien må det være at noen punkter av historien med fordel kunne ha vært utbrodert litt mer som for eksempel situasjonen rundt den meget bizarre karakteren Vetlesen og noen av stuntene han utfører i løpet av filmen.

Fassbender er min Hole
Så er det store spørsmålet om hvorvidt casting av Michael Fassbender som Harry Hole var et sjakktrekk. Ja, det syns jeg. Han er en skuespiller med en dybde som gjør at han klarer å levere komplekse roller og få dem troverdige. Jeg tror på han som Harry Hole. Noen kan si at det er lite dybde i karakteren, men jeg ser det helt motsatt. Det handler ikke bare om hvilke replikker han leverer og hvordan han forholder seg til de andre karakterene, det ligger også i alt han ikke sier. Alt du leser deg til mellom linjene gjennom å følge mimikk og hver minste bevegelse. I disse bevegelsene ser du et levd liv, en mann som har hatt det tøft, en mann som har lidd og som har tatt dårlige valg som har hatt store konsekvenser for han.

Castingen har jevnt over gjort veldig god jobb med for eksempel å plassere Rebecca Ferguson i rollen som Katrine Bratt. Jeg liker også castingen av Charlotte Gainsbourg som Rakel og det er veldig bra kjemi mellom henne og Fassbender på lerretet. Hun klarer også å bringe en nyansert tolkning av rollen, der man ser så mye mer enn det som blir sagt. J.K Simmons som Arve Støp er også en liten genistrek ettersom han er en knallgod skuespiller.

Gi den en sjanse

Denne filmen er helt klart mye bedre enn det anmelderne gir den kred for. Det er nesten som om det har gått sport i å gi den dårlige karakterer, bare fordi de kan og det klødde  i juletrusene så de var litt mugne. Det er klart det er uvant å høre norske stedsnavn og personnavn bli uttalt på engelsk, og det føles noe rart å ha fått Hollywood inn i Norges storstue. Men hvorfor skal ikke Norge få en plass i Hollywood også? Vi har da flere store navn som har kommet seg opp og ut der etterhvert. Vi har et fantastisk land med utrolig natur og det er jo naturlig at dette også vil appellere til folk i andre deler av verden?

Jeg har ikke vært noen stor fan av Tomas Alfredson sitt arbeide, men jeg lot meg faktisk begeistre av Snømannen. Så jeg foreslår at folk gir den en sjanse, legg igjen alle sure anmeldelser når du går inn i kinosalen, og gjør deg opp din egen mening, for det er faktisk den som teller.  Treffer filmen deg på et plan, har de som laget den gjort jobben sin. De som lager film, lager film for folket, ikke for anmelderne.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *