Fairtrade har fortsatt tillit blant forbrukerne

Fattige bønder og arbeidere har stort utbytte av rettferdig handel. Foto: Fairtrade International
Fattige bønder og arbeidere har stort utbytte av rettferdig handel. Foto: Fairtrade International

#bryseg er budskapet i årets Fairtrade-kampanje som starter mandag. I to uker fremover vil aktører fra næringslivet og Fairtrade sammen sette fokus på bekjempelsen av fattigdom. Samtidig viser ferske tall fra årets store internasjonale Fairtrade-rapport at folk fortsatt har tillit til merkeordningen.

– Vi opplever en økning i antallet forbrukere som etterspør hvor og hvordan varer er produsert. Bevisstgjøring rundt dette er et av våre viktigste verktøy i kampen mot fattigdom, sier daglig leder i Fairtrade Norge, Marianne Størseth.
Førstkommende mandag går startskuddet for den to uker lange Fairtrade-kampanjen som har budskapet #bryseg. Med  seg på laget har Størseth leverandører av Fairtrade-merkede produkter.

– Fattigdom er et globalt og økende problem. Spørsmålet er selvsagt hva hver og en av oss kan gjøre for å hjelpe. Det første steget på veien er uansett at vi starter med å bry oss. Det er et valg vi selv kan ta. Derfor var dette et naturlig budskap for kampanjen vår, sier Størseth.

Stadig flere norske forbrukere velger Fairtrade når de handler. Foto: Miriam Ersch
Stadig flere norske forbrukere velger Fairtrade når de handler. Foto: Miriam Ersch

Markant økning av Fairtrade-merkede produkter
I Fairtrades internasjonale årsrapport ,«Unlocking the Power», som ble offentliggjort for få uker siden, går det klart frem at forbrukere verden over fortsatt har stor tillit til Fairtrade-merket.
-Forbrukersalget av Fairtrade-merkede produkter har økt betraktelig i store markeder som Tyskland, Sverige, Sveits og Storbritannia. Også her hjemme økte salget med hele 17%. Norske forbrukerne brukte nærmere en halv milliard norske kroner på rettferdig handlete varer i 2012.

Det er etterspørselen av kaffe, bananer og blomster som er størst, men vi ser at varer som vin, te og sjokolade blir stadig mer populært, sier Størseth. Hun understreker at selv om omsetningen er økende, så er man langt fra målet.
– Det er nettopp derfor vi arrangerer Fairtrade-ukene. Målet er å øke kunnskapen om hva rettferdig handel og Fairtrade er. For å nå nye målgrupper arrangerer vi en stor Instagram-konkurranse og tilbyr flere aktiviteter i alle landets Meny butikker. Vi  vil oppfordre alle  norske forbrukere til å ta i et tak for å bekjempe fattigdommen. Ved å handle rettferdige varer har man i alle fall tatt det første og kanskje viktigste skrittet, nemlig å ta et valg om at man bryr seg, sier Størseth.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *