Tidstyvene #RUTER

Jeg har blitt frastjålet noe veldig viktig de siste ukene, noe som man ikke kan få tilbake og som er veldig verdifullt. Nemlig tiden min. Jeg vet hvem tyven er og jeg skulle ønske at noen ville stille tyven til ansvar.

I august ble flere av Oslos holdeplasser nedlagt som en del av kraftpakken, et tiltak for å bedre fremkommelighet for kollektivtransporten. Holdeplassene som ble tatt var Slottsparken, Welhavens gate (Parkveien) og Welhavens gate. Men dette er bare en del av en større plan, og det er enda flere holdeplasser som skal forsvinne. Den gjennomsnittlige avstanden mellom stoppesteder er ca 430 meter, og den skal økes til 600 meter. Hver trikkelinje har i gjennomsnitt 27 holdeplasser og det er planlagt at de skal kutte flere for å spare tid og øke trikkens fremkommelighet. På hver holdeplass som de fjerner, regner de med å spare inn ca 30 sekund. Hva gjør du om din holdeplass forsvinner? Hva betyr det for deg?

#RUTER påstår denne trikkestoppen ikke ble brukt nok. Dette er fra en sen lørdagskveld. Foto: Jonas
#RUTER påstår denne trikkestoppen ikke ble brukt nok. Dette er fra en sen lørdagskveld. Tre dager etter nedleggelsen av holdeplassen var alt fjernet, også informasjonen om nærmeste holdeplasser. Foto: Jonas Ariansen

Støyende faremoment

Jeg bor selv i Welhavens gate, og har mistet mine to nærmeste trikkestopp, uten å ha fått mulighet til å protestere på dette før tiltaket trådde i kraft, selv om dette i høy grad påvirker mitt dagligliv. Ettersom jeg bor i første etasje, har jeg alt støy fra trikken rett utenfor mitt vindu. Til nå har det gått greit, for jeg hadde trikkestopp i umiddelbar nærhet, noe som gjorde hverdagen lettere. Nå? Nå er trikken bare en belastning med all sin støy. Den er et uromoment for barnefamilier som til nå har belaget seg på trikk når de og barna skal på fritidsaktiviteter. Nå er den bare et faremoment ettersom den ikke får den naturlige stoppen i Welhavens gate og dermed kjører raskere nedover gaten.

Om jeg skal til Majorstuen nå, må jeg gå til Frydenlund eller Holbergs plass for å ta trikk nummer 11. Når jeg skal hjem må jeg hoppe av enten i Homansbyen eller Holbergs plass og kunne like gjerne bare gått. Dette betyr at dyrebutikken og andre butikker på Majorstua og i Bogstadveien ikke blir besøkts så hyppig av meg når jeg skal handle mye og tungt. Da må jeg ned til sentrum om jeg har tenkt å kunne gå av på en stopp i rimelig nærhet til min leilighet. Jeg har ikke bil, jeg bor tross alt i Oslo som har vært så flinke på kollektiv trafikk!

#ALLE vil ha holdeplassene tilbake

11836726_1629622280640677_2771520828691964059_n
Trikkefører Mads Wam Shneider mobilserte raskt når han skjønte hva som holdt p å å skje. Underskrifter ble samlet inn og Facebookgruppe åpnet. Foto: Mads Wam Schneider.

Jeg tenker at det er mange butikker oppover Bogstadveien og på Majorstua som mister mange kunder i fra dette området. Oslo Handelsstands Forening har også stilt seg bak aksjonen som går på Facebook for å få gjenåpnet holdeplassene. De er ikke alene, samtlige bedrifter i området har også stilt seg bak denne aksjonen. Deriblant Lorry, Ibsenmuseet og Høgskolen i Oslo og Akershus. Ikke minst stilte Bydelsutvalgene både på Frogner og St.Hanshaugen seg bak aksjonen. Det er samlet inn over 1000 underskrifter for å få saken opp i bystyret.

TRYKK HER FOR Å STØTTE AKSJONEN

Oslo er en storby, det bor store mengder mennesker på små areal, og det oppfordres stadig til å la bilen stå og bruke kollektivtransporten. Med de tiltak som nå settes i verk, vil mange i Oslo miste sin nærmeste trikkeholdeplass. #RUTER leverer med andre ord et produkt som ikke lenger svarer til kundenes forventning. Ettersom så mange vil oppleve at hverdagen blir vanskeligere om de benytter seg av kollektiv trafikk, vil kanskje flere vurdere å gå over til å benytte bil. Hva vil det bety for luftkvaliteten i byen og fremkommeligheten? Det er tilgjengeligheten som avgjør om man velger kollektivtrafikk eller bil som fremkomstmiddel. Ikke færre holdeplasser og høyere fart.

En ting er vi som har to bein og gå på og som har økonomi til å finne andre løsninger på det som da blir et problem, nemlig transport. Men hva med de som ikke har samme mulighetene? Skal de tvinges til å flytte til områder nærmere trikkestopper? Hva vil det gjøre med de allerede pressede boligprisene på kjøpe og leiemarkedet i Oslo?

Realiteten blir at de må finne løsninger der de er. De må belage seg på å bruke mye lengre tid på reisene de gjør hver dag. Ta jeg tok tiden på turen fra Homansbyen og ned til leiligheten, var det mellom 4 og 5 minutter. Omtrent samme tid er det fra leiligheten til Holbergs plass. Noe mindre tid til Dalsbergstien og Frydenlund. Men Holbergs plass er eneste plass du kan ta både 11, 17 og 18 trikkene. Si at jeg da bruker 9 minutter ekstra hver dag, og da er det ikke regnet med forsinkelser, venting og manglende korrespondanse mellom trikk, buss og t-bane. Det er 55 timer i løpet av et år som #RUTER har stjålet fra meg under påskudd av at andre skal komme 30 sekund raskere frem.

Faktum er at dette kunne de ha ordnet på andre vis, med tiltak som de allerede jobber med å få på plass, som for eksempel prioritering i lyskryss. Ventetiden for trikken i et lyskryss er ca 30 sekunder og det sier seg selv at med alle lyskryss som finnes her i byen, så blir det en god del stopp. Med bedre prioritering her hadde man ikke behøvd å legge ned noen trikkeholdeplasser.

I motsetning til mange andre i området er jeg frisk og rask. Det er mange eldre og andre med bevegelseshemning som vil få problemer med å bruke trikken nå, ettersom avstanden de må gå øker så kraftig. En person med stokk, rullestol eller til og med gåstol, vil bruke mye lengre for å komme seg fra leilighet til trikkeholdeplassene, og taper dermed mye mer tid enn det jeg gjør. Sjansen er stor for at de da velger å la være, søker om å få utført tjenester de til nå har kunne gjøre selv, gjennom kommunen. At de nå må søke om TT- kort for å reise og hjelp til å handle eller gjøre ærend. Og hva med det sosiale aspektet? Beveger de seg mindre ut blir det også mer ensomhet.

TRYKK HER FOR Å STØTTE AKSJONEN

Men #RUTER nekter å høre på de som er berørt av de endringene de tvinger igjennom. De nekter å bry seg om konsekvensene deres tiltak har for folk flest. For selv om de nå sier det berører bare noen få, kan din holdeplass være den neste som ryker. De nekter å høre på trikkeførerne selv som sier at det er ikke holdeplassene som er problemet og at det faktisk ikke sparer inn noe tid i lengden. Det blir som å sette et plaster på albuen når det er på kneet du blør.

#TIDSTYVENE RUTER jeg vil ha tiden min tilbake!

Jessica Ryan

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *