Det er styret i Forleggerforeningen som konkluderer med at et felles sett av retningslinjer vil være til hjelp i videreutviklingen av de redaksjonelle vurderingene internt i forlagene. Derfor er det besluttet å innarbeide etiske retningslinjer for sakprosa i foreningens vedtekter.
Det presiseres at forlagenes nye «etiske plakat» ikke kan sammenlignes med Vær varsom-plakaten til pressen ettersom forholdet mellom forfatter og forlag betegnes som grunnleggende forskjellig fra forholdet mellom journalist og medier.
Ettersom forfatteren i forlagsbransjen er primærforvalteren av opphavsretten til verket og den viktigste avsenderen av budskapet, vil det ikke bli opprettet en tilsvarsinstans av typen Pressens Faglige Utvalg. De etiske kjørereglene er ment å skulle rettlede forlaget i deres arbeid.
Forleggerforeningen mener litteraturens form og innhold må være friest mulig og at bransjen må våge å utfordre holdninger og oppfatninger. Den har derfor innarbeidet et «vær modig»-avsnitt i forslaget til retningslinjer.
Forslaget skal nå ut på høring i organisasjonen. Den formelle beslutningen om de endelige retningslinjene blir tatt på generalforsamlingen i juni. (©NTB)