Teknologitrender 2018

Hvilke trender har vi å se frem til på teknologi fronten resten av 2018?

I 2018 handler det meste på teknologifronten om personalisering og mobilitet. Det handler om å gjøre ting tilgjengelig mens folket er i bevegelse. Mobiltelefonen har blitt stadig viktigere ettersom kvaliteten på både telefonen og trådløs teknologi stadig blir bedre. Dette har ført til at strømmetjenester også har fått økt kvalitet og etterspørsel. Vi sitter på toget og ser på Vikings eller Game of Thrones på HBO. Vi hører på favorittmusikken på spotify mens vi jogger. Vi spiller nettspill og casino mens vi sitter på stranda og slapper av. Den gode kvaliteten på 4G og 5G gjør at det er store muligheter som åpner seg, og kunden er stadig lettere å nå.

Live er best

Strømmetjenester er veldig populært og det betyr at det stadig skapes nye strømmetjenester. Den samme teknologien gjør det også mulig å ha det som kalles multichannel video programming distributors og et eksempel er youtube som har 20% av markedet i USA. Det betyr at det vil komme stadig nye MVPD’er.

All den nye teknologien gjør at det er mulig å se på for eksempel tv-kanaler live. Du kan se sportsarrangement mens de pågår uansett hvor du befinner deg. Det er noe som også kommer casinobransjen til gode, for her ser du at stadig flere av nettcasino starter med live spill der man kan spille i et rom med mange andre gjennom strømmeløsninger. Vi ønsker at ting skal bli stadig lettere tilgjengelig og helst uten all verdens ledninger.

Med all den nye teknologien kommer det også muligheter for Virtual reality og alt som følger med dette. I disse dager svirrer det rundt en reklame om muligheten for å gjøre egen mobiltelefon til et kinoanlegg. At VR slår gjennom vil bety mye for både strømmetjenester med film og tv, og spillbransjen. Ettersom det er såpass mye som skjer på små skjermer som mobiler og nettbrett, bør selskaper som ønsker vekst, også satse på formater som er tilpasset nettopp dette.

Et mekka for reklame

Nå gjelder det for reklamebransjen å følge med også. For den nye tilgjengeligheten som er kommet for å bli, betyr også større muligheter på reklamefronten. Det blir større muligheter for å rette rett reklame mot rett person på rett tidspunkt. Se bare på Facebook. Du gjør et søk på google, der du søker etter et bestemt par sko. Når du så returnerer til Facebook vinduet ditt, vil reklame for en butikk som fører nettopp den skoen, komme opp i din Facebook feed. Det er jo det som er den våte drømmen for reklamebransjen, å kunne treffe den personen som vil ha akkurat det produktet, akkurat når de vil ha det. Det fører til høyere klikkrate og ikke minst høyere konversjon, altså at flere trykker på reklamen og faktisk kjøper produktet.

Ettersom det kommer stadig flere sosiale medier og mediekanaler så øker også mulighetene for å plassere reklame. Dette betyr inntekter for reklamebyråene som gir sine kunder god fortjeneste fra salg av produkter og tjenester. De som benytter seg av reklame vil se økt fortjeneste ettersom reklamene treffer rett publikum på rett tid.

Hva ønsker kundene i 2018?

Kundene ønsker kort og godt kvalitet. De som blir vant til 4K og Ultra HD hjemme, ønsker gjerne å få samme opplevelsen når de er ute av hjemmet eller på små skjermer som PC, Mac, tablet eller mobiltelefon. Dette betyr at firma som vil følge opp på det kundene vil ha faktisk må benytte seg av ting som for eksempel 5G som gir muligheter til økt kvalitet på strømming.

Har du vært ute og reist de siste par årene? Da har du kanskje tatt taxi i for eksempel New York. Der har de begynt med små tv-skjermer i bilene. Der får du muligheten til å se på blant annet nyheter. Dette har så vidt kommet til Norge også hos noen få taxi-selskap. Dette er en arena som vil bli stadig mer populær fremover, spesielt som en kanal for reklame. Du kan si det følger hovedtrenden som handler om bedre tilgjengelighet og bedre kvalitet på strømmetjenester. Og ikke minst et stort og godt utvalg av strømmetjenester som alle vet å utnytte sine egne kanaler.

 

 

Blogglistenhits

Leave a comment

Your email address will not be published.


*