Styrkebibelen for jenter

En tydelig og faglig sterk guide for jenter som vil prøve vekttrening. 

Anmeldt av Anne B.Kalvik

Når man tasser over døra på et treningssenter kan man få litt angst over de store musklene som oppholder seg i styrkerommet. Før man oppdager sannheten bak de svulmende bicepsene, at gutter som trener syns jenter som trener er kule jenter, kan det være greit å ha en informasjonsbank der man kan slå opp alt fra øvelser til hva man skal spise om man trener hardt.

org_Styrkebibelen for jenter_STORDer kommer Styrkebibelen for jenter inn. Boka gjør absolutt ikke skam på den infamøse bibeltittelen og guider deg gjennom et treningsalfabet klart markert i innholdsfortegnelsen foran i boka. Det som skiller Styrkebibelen for jenter fra andre treningsbøker jeg har lest, er at den virkelig går i dybden.

Her er det mye om kjernemuskulatur, noe som er spesielt viktig for jenter som planlegger å få eller har fått barn, ettersom kroppen ofte trenger å komme seg tilbake på plass igjen etter det skiftet i tyngdekraften en graviditet er. Boka legger mye vekt på treningsmotivasjon og mindfulness, den forteller deg hvordan du skal trene hjemme, hva du skal ha på deg og hva du skal spise. Løfteteknikk og apparatbruk har også fått god plass.
Boka er skrevet av tidligere elitespiller i håndball, Anne Marte Sneve. Hun jobber nå blant annet som foredragsholder og har utvilsomt fylt et hull i bokhylla til undertegnede med Styrkebibelen for jenter. Da jeg skulle begynne å trene styrke turte jeg nemlig ikke spørre de tidligere nevnte svulmende bicepsene hvordan de ulike apparatene fungerte. Jeg var helt blank.

Et slikt oppslagsverk, som er oversiktlig, godt skrevet og med gode illustrasjoner, vil gjøre overgangen fra kardio til styrke lettere for det såkalte “svakere” kjønn. En blomst til Anne Marte Sneve for å gjøre styrketreningen enda litt mer tilgjengelig for jenter, boka er et must for alle som liker å trene!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *